Start networking and exchanging professional insights

Register now or log in to join your professional community.

Follow

لو روحت مكتب محاسبة عشان تتدرب و تشتغل.. وقال لك هيتأمن عليك بعد3شهور تدريب فى حال قبولك..متى ترضى بالمقابل ؟اقصد كمبلغ بتاخده شهريآوحجم معلومات.

تقدمت لمكتب محاسبة لتعمل به ،وقالوا التالى: تدريب3 شهور،ان قبلوك تستمر3سنوات، ويأمنوا عليك وتأخذ مصروفات المواصلات/مكافأة شهرية250ج! اتفاجئت بالعرض ده!.. قولتلهم طب هو مستقبلآ بيزيد المرتب مع الشغل و استقطاب عملاء /شركات جديدة للمكتب ؟ قالولى لا هنا التركيز على المحاسبة كعمل علشان تطلع محاسب وبتعمل معانا وبتشارك فى اى شغل بيتعمل لحد ما تبقى محاسب صح خلال3سنين ..لو بتدور على شغل وفلوس مش هتلاقى ده فى مكاتب المحاسبة! و طلبك هيبقى مش هنا. والعمل من9.5 الى5 و احتمالية ان تتواجد اكتر بعد الساعة5 فى حال ضغط الشغل. واجازة جمعة والسبت ..الا ان كان هناك ضغط بالعمل بالتالى يكون السبت عمل. فهل هذا عرض جيد ام ابحث عن عرض آخر بمكاتب اخرى؟!

user-image
Question added by ahmed saeed mohamed shafieq سعيد محمد شفيق , sales coordinator , NBE - outsourcing companies
Date Posted: 2014/03/19
Mostafa Darwish
by Mostafa Darwish , Account manager , Albar For Investments

انا شخصيا اوافق على العرض لان مكتب المحاسبة هو مصنع المحاسبين وبدون دخول المكتب والعمل به لا تحصل على  خبرة سريعة وصحيحة فنيا وانصحك بالموافقة وفي الاوقات المناسبة تبحث عن مكتب اخر ........... بالتوفيق انا شخصيا عملت في مكتب محاسبة شهرين كاملين بدون مرتب نهائيا لكني استفدت استفادة لا تقدر بثمن من خلال اطلاعي على جميع الميزانيات    والدفاتر وكانت مواعيد العمل12 ساعة والاجازة الجمعه فقط   .... فتوكل على الله ولا تهتم بالجانب المادي الان

Abduh mohsen AL-dheleai
by Abduh mohsen AL-dheleai , مدير ادارة الاستمارات النقدية , الهيئة العامة للتأمينات والمعاشات

من الواضح حسب كلامك انهم استغلاليين بس انا لو كنت مكانك اقبل وسأعمل معهم بكل طاقاتي وبحماس واخلاص.. انت عارف ليه؟ عشان تاخذ اللي انت بحاجته من خبرات ومهارات محاسبية في اقل وقت ممكن مش3سنين زي ماقالولك.. طيب ازاي حتعمل ده في مده قصيره حقلك ازاي :

1- قالولك الدوام لساعة5 انت خليه ل9 وقالولك الجمعة والسبت اجازة الاجازة دية ماتلزمكش لو فيه عمل  واذا مافيش عمل ماتضيعهاش استغلها في قراءة بعض الكتب المحاسبية حول ما انت مكلف به من مهام.

2- اعملك برنامج زمني ومتفكرش في اي حاجة غير في الشغل وبس وماتاخدش في بالك اذا كنت بتشتغل اكثر ووقت اطول ودخلك المادي اقل

3- حاول تنويع المهام اللي حتنفذها معاهم.

4- اشتغل وانت بتفكر في اللي تعلمته في المحاسبة ازاي تترجمة على الواقع العملي. يعني مارس مهامك كباحث وليس كموظف ب250 جنيه.

5- لا تقارن المجهود الذي تبذله والنتائج التي ستحققها مع الدخل الذي تتحصل عليه.. حتى لا تصاب بالاحباط فتصبح عديم الفائدة في الوقت الحالي ومستقبلا.

6- تأكد وكن على يقين انك اذا احسنت اسغلال هذه الفرصة في اكتساب الخبرة الجيدة فستعرف مستقبلا ان مكسبك من هذا التجربة لا يقدر بثمن...

تمنياتي لك بالتوفيق...

ايمن محمد عاطف محمد
by ايمن محمد عاطف محمد , Director of the control and regulation unit , ACOLID

يجب عند التفكير في العمل المعروض ان يتم بحث جميع الجوانب وفي الحالة المعروضة مكتب مهني للمحاسبة والمراجعة ( مراجع حسابات خارجي) يراجع كافة أنواع الشركات والبنوك والجمعيات وغيرها من الأنشطة ويعد الإقرارات الضريبية ويعتمدها وكذلك يمارس نشاط الاستشارات الضريبية والمهنية في ذلك المجال ويتولي تأسيس كافة أنواع الشركات والبنوك والجمعيات الخاصة واعداد اللوائح الداخلية للشركات وأنظمة الحسابات ويعد دراسات الجدوى الاقتصادية للمشروعات وغيرها من الأنشطة المهنية مما يعطى لمن يعمل به خبرة في العام الواحد لا تقل عن خمس سنوات خبرة لمن يعمل كمحاسب حديث التخرج في شركة مساهمة لذلك يجب قياس الخبرة الممنوحة بمردود ينعكس على المقابل المادي الذي يحصل عليه المحاسب تحت التمرين لمدة ثلاث سنوات حتى يحصل على شهادة مراقب حسابات خارجي يمكن بموجبها ان يتولي مراجعة بعض أنواع الشركات أو الجمعيات ويجب حتى يستطيع ان يراجع القوائم المالية للشركات المساهمة ان يراجع ميزانيات شركات تضامن او توصيه بسيطة ويعتمدها باسمه لمدة خمس سنوات متصلة ثم يتقدم للحصول على رخصة مراجعة الشركات المساهمة ويسجل في جدول المحاسبين والمراجعين القانونيين كما يجب ان تعلم ان سلوكك لذلك الطريق المهني يستوجب عليك حتى تمارس عملك بحرفية في السوق ان تصقل شهاداتك الدراسية بشهادات مهنية في مجال المراجعة والتدقيق وفيما يلى توضيح لبعض الشهادات المهنية :

 

شهادة– Certified Public Accountant المحاسب القانوني المعتمد  CPA)) هي شهادة صممها مجمع المحاسبين القانونيين المعتمدين  AICPA) ) بالولايات المتحدة الأمريكية لإضفاء صفة الاعتماد المهني العالمي على العاملين في مجال المحاسبة المالية وتدقيق الحسابات .

 

شهادة Certified Management Accountant  (CMA )المحاسب الإداري المعتمد هي شهادة مهنية دولية رفيعة المستوى في مجال المحاسبة المالية والإدارية يمنحها معهد المحاسبيين الإداريين IMA بالولايات المحتدة الأمريكية صفة الاعتماد في مهارات التخطيط والتحليل المالي والرقابة المالية ودعم اتخاذ القرار .

 

شهادة Chartered Accountant – ( CA) تتطلب للحصول عليها ان تعمل في المملكة المتحدة لمدة ثلاث سنوات متصلة لتحصل على شهادة محاسب قانونى معترف به من هناك زمالة بريطانية .

 

شهادة ( CIMA) certificate In Business Accounting

شهادة المحاسبين الإداريين

 

شهادة (CFA ) Chartered Financial Analyst

 

شهادة المحلل المالي المعتمد . 

FITAH MOHAMED
by FITAH MOHAMED , Financial Manager , FUEL AND ENERGY CO for transportion petroleum materials

اؤيد استاذ مصطفى محمود

اللى يعمل بمكتب محاسبه يجب ان كون عارف انه بيتعلم مش بيشتغل

Aml Ahmed
by Aml Ahmed , سكرتاريه , مصريه ﻻﻻاتصالت

لو سمحت طب فين المكتب دا ؟ ياريت حضرتك تفدنى

Ahmed Edris
by Ahmed Edris , warehouse supervisor , Mobile Telecommunications Company

انا نفسى اشتغل بمكتب محاسبة من الساعة 6 مساء وبدون مقابل01211122179

انا شحصيا موافقه اهم حاجه عندى الشغل وبس مش فلوس المسقبل اهم حاجه عندى الاساس

Ayman Younes
by Ayman Younes , Finance Manger , ReAya Holding, Medical Technology Company

اتفق مع اجابة الاستاذ مصطفي ........

طيب ممكن العنوان ولو المكتب ليه فروع عشان انا من الشرقيه ومش هعرف انزل القاهره بس عشان اتدرب ..هو الاعلان قديم ولا لسه موجود ما تعرفونا ولا حد يرد

mohamed abosaja
by mohamed abosaja , محاسب , دهب للصناعات الغذائيه والمكرونه

اكتساب الخبرات اهم من كسب الاموال في الوقت الحاضر ارجو من سيادتك الموافقه علي الوظيفه الوقت ليس كافيا وشكرا

More Questions Like This

Do you need help in adding the right keywords to your CV? Let our CV writing experts help you.